Povežimo se

Saobraćaj

Koliko može da košta svađa u saobraćaju?

Objavljeno

Mnogi nevaspitani i nekulturni vozači spremni su ne samo da se posvađaju, nego i da se fizički obračunaju zbog nesporazuma u saobraćaju, a ne znaju da ih to može ne samo poprilično koštati, nego i odvesti u zatvor

Nasilno ponašanje u saobraćaju može imati ozbiljne posledice, kako pravne, tako i lične. Psovanje, vređanje, pretnje ili fizički napadi mogu dovesti do novčanih kazni, zatvora, pa čak i krivične odgovornosti. Možda zvuči neverovatno da neko zbog nesporazuma sa drugim učesnikom u saobraćaju toliko izgubi živce da krene u obračun pesnicama, ali samo u nekim drugim zemljama. U Srbiji to uopšte nije ni neverovatno, ni neobično, a možda bi se dešavalo mnogo ređe kada bi ljudi bili svesni kakve su zakonske posledice i kakve ih sve neprijatnosti zbog takvog ponašanja mogu snaći.

Krivično delo

Mnogi vozači ne shvataju da drsko ponašanje prema drugim učesnicima u saobraćaju nije samo prekršaj, već može biti tretirano i kao remećenje javnog reda i mira, a u nekim slučajevima i kao krivično delo. Na primer, kazne za psovanje i vređanje kreću se od 10.000 do 150.000 dinara, dok pretnje i nasilje mogu dovesti do zatvorske kazne od 10 do 30 dana. Fizički napad na drugog vozača može rezultirati kaznom od 50.000 do 150.000 dinara, ili zatvorskom kaznom do 60 dana. Ako sukob eskalira do fizičkog napada, a pritom se nanesu telesne povrede, to može biti tretirano kao krivično delo sa kaznom zatvora do pet godina, u zavisnosti od težine povreda.

Inače, u lakše telesne povrede spadaju modrice, manji podlivi ili posekotine i za to sudovi najčešće izriču novčane kazne iako zakon predviđa i zatvorsku kaznu u trajanju do jedne godine, ili čak i tri ukoliko je povreda naneta opasnim oruđem. Međutim, oni koji nekome nanesu teške telesne povrede u koje se ubrajaju prelomi, trajno narušavanje zdravlja, trajne estetske posledice i slično, obavezno se kažnjava zatvorom od šest meseci do pet godina.

Namerna šteta

Osim toga i vozači koji se nasilnički ponašaju prema tuđem vozilu i namerno ga oštete suočavaju se sa krivičnom odgovornošću za oštećenje tuđe imovine, a osim novčane kazne, za tako nešto takođe može biti izrečena kazna zatvora u trajanju do dve godine, naravno uz obavezu da plate štetu koju su napravili.

Najbolji savet je izbegavanje sukoba, jer posledice nasilnog ponašanja u saobraćaju mogu biti mnogo skuplje i teže od same greške ili trenutnog nezadovoljstva koje je uzrokovalo konflikt. I ako vas neko iznervira, ostanite pribrani i nemojte ulaziti u sukob.

Ako vas napadnu

U slučaju da vas neko fizički napadne, probajte da zapišete ili fotografišete registarski broj i odmah pozovite policiju. Ako je neophodno pozovite hitnu pomoć, ili sami idite kod lekara ne samo da bi vas medicinski zbrinuli, nego i da bi povrede koje ste zadobili bile propisno evidentirane. Policija je dužna da po vašem pozivu sačini službenu belešku o tome što se dogodilo, a zatim će ili podneti zahtev za pokretanje krivičnog postupka protiv počinioca, ili će ga goniti zbog remećenja javnog reda i mira. Dokaze koje imate, predložićete kasnije na sudu, a najbolje je svakako da probate da pronađete nekog očevica ili da se raspitate da li na nekoj od obližnjih zgrada ili objekata eventualno postoji kamera koja je snimila šta se dogodilo. Ukoliko policija iz bilo kojeg razloga odustane od gonjenja okrivljenog, vi možete podneti privatnu tužbu, a epilog će opet biti isti – ako se dokaže krivica, nasilnik će morati da plati i kaznu i odštetu za povrede koje vam je naneo, a moguće je i da će imati priliku da vidi i kako izgleda zatvor iznutra.

Koliko može da košta bahatost

  • Glasno svađanje na javnom mestu – od 5.000 do 20.000 dinara
  • Drsko ponašanje i psovanje – od 10.000 do 150.000 dinara
  • Uvrede i pretnje – od 20.000 do 100.000 dinara ili od 10 do 30 dana zatvora
  • Namerno oštećivanje tuđeg vozila – do 150.000 din, naknada štete i zatvor do pet godina Fizički napad – od 50.000 do 150.000 din, ili od 30 do 60 dana zatvora

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Klikni da ostaviš komentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Saobraćaj

Sigurnosni pojas spasava život!

Objavljeno

vezivanje pojasa
Sigurnosni pojas je od izuzetnog značaja za bezbednost vozača, ali i svih ostalih putnika u vozilu bez obzira na to da li sede na prednjim ili na zadnjim sedištima

Sigurnosni pojas spasava život ne samo vozaču nego i svim ostalim putnicima u vozilu. Bez obzira na to da li ste vozač ili suvozač, ili ste putnik na zadnjem sedištu automobila, sigurnosni pojas je vaša prva i najvažnija linija zaštite i može vam sačuvati život.

Petina bi ostala živa!

Na proslavi 15. jubilarnog rođendana Agencije za bezbednost saobraćaja, rečeno je da se broj žrtava u saobraćajnim nezgodama na našim putevima smanjuje, ali da još uvek imamo u proseku oko 500 izgubljenih života svake godine. Nema sumnje da bi taj broj bio značajno manji da su ti ljudi u momentu nezgode bili vezani. Istraživanja su pokazala da bi oko 100 života bilo spašeno u Republici Srbiji prošle godine, samo da su putnici pravilno koristili sigurnosni pojas. Zato u Agenciji ističu da pravilna upotreba pojaseva i sedišta nije samo zakonska obaveza, već i najvažniji korak u spašavanju života ljudi.

Zašto se treba vezati

Bezbednost na putu zavisi od više faktora. Međutim, sigurnosni pojas je jedan od najjednostavnijih, ali i najvažnijih elemenata pasivne bezbednosti u vozilima.

pravilno preko sredine ramena

Pravilno vezan pojas je tako da prelazi preko sredine ramena

Njegova osnovna funkcija je da spreči kretanje tela tokom saobraćajne nezgode, čime se značajno smanjuje rizik od povreda i smrtnih slučajeva. U slučaju sudara, bez sigurnosnog pojasa, putnici nastavljaju da se nekontrolisano kreću, istom brzinom kao i pre sudara. To dovodi do teških povreda, udara unutar vozila ili čak izbacivanja iz vozila.

Opasnost sa zadnjeg sedišta

pojas je važan i na zadnjoj klupi

Bez obzira na to da li ste vozač ili putnik, ispravno korišćenje pojasa je vaša najbolja šansa da preživite u slučaju nezgode. Takođe, i da se smanje posledice saobraćajne nezgode. Nažalost, mnogi to još uvek nisu shvatili. U 2024. godini, u Republici Srbiji, procenat upotrebe sigurnosnih pojaseva na prednjim sedištima putničkih automobila iznosi 85,6%. Nažalost, na zadnjem sedištu je značajno niži i iznosi 21,3%. Iako se mnogi od nas redovno vezuju na prednjem sedištu, ne rade to kada sednu pozadi. To je veliki rizik koji možemo lako izbeći, jednim klikom.

Upola manji rizik

Sigurnosni pojas spasava život i zato nije samo preporuka – on je jedna od najvažnijih stvari u slučaju saobraćajne nezgode. Pravilno vezivanje pojasa može smanjiti rizik od smrtnog stradanja za 40-50% za vozača i suvozača. Za putnike na zadnjem sedištu – čak za 75%. Bezbednost na putu je odgovornost svakog učesnika u saobraćaju. Samo disciplinovanim ponašanjem i poštovanjem osnovnih pravila, možemo svi zajedno doprineti većoj bezbednosti, a ovo pravilo je zaista važno.

– Pojas nije samo lična odgovornost, već odgovornost prema svima koji se nalaze u vašem vozilu. Čak i ako vozite samo na kratkim udaljenostima, sigurnosni pojas je ta „linija“ koja vas može spasiti. Vezujte sigurnosni pojas, uvek, i na prednjem i na zadnjem sedištu automobila. Vežite se zbog sebe i ljudi koje volite i kojima ste potrebni, jer život je u vašim rukama – navodi se u saopštenju Agencije za bezbednost saobraćaja.

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

Saobraćaj

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

Objavljeno

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji
Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

U većini evropskih i svetskih gradova video-nadzor saobraćaja u velikoj meri se oslanja na sistem za automatsko otkrivanje prekršaja koje prave vozači. Među njima je i 135 mesta ili gradova u Srbiji u kojima policijske kamere automatski snimaju najčešće prekršaje poput prolaska na crveno svetlo na semaforu i prekoračenja dozvoljene brzine kretanja. Ovaj sistem automatski otkriva vlasnika vozila na osnovu registarske oznake. Na ovoj strani vam ekskluzivno donosimo listu lokacija gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

U MUP-u najavljuju da će se taj sistem dodatno unapređivati jer je vrlo efikasan i bez angažovanja policajaca na terenu omogućava lako otkrivanje pomenutih i drugih prekšaja koji su, inače, čest uzrok saobraćajnih nezgoda na našim putevima.

Kada prekršaj bude snimljen, sistem automatski otkriva vlasnika vozila na osnovu registarske oznake, a onda mu nadležna policijska stanica šalje poziv da se izjasni se o identitetu lica koje je upravljalo njegovim vozilom u momentu kada je prekršaj napravljen. Ako to ne učini u roku od osam dana od dana prijema poziva, protiv vlasnika vozila se podnosi prijava zbog neustupanja podataka o licu koje je počinilo prekršaj njegovim vozilom, za koji je predviđena kazna od 100.000 do 120.000 dinara.

Evo svih lokacija gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji:

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje
sistem automatski otkriva vlasnika vozila
sistem automatski otkriva vlasnika
Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

Saobraćaj

Pravila i saveti za sigurnu vožnju u zimskim uslovima

Objavljeno

vožnja u zimskim uslovima
Šta bi svaki vozač trebalo da zna o vožnji u zimskim uslovima

Podsećamo na važna pravila i savete koje treba primenjivati u zimskim uslovima kako bi vožnja bila bezbednija. Šta su podupravljanje i preupravljanje, zašto se događaju i kako se izvući iz takvih situacija

Kada sneg i led prekriju puteve, vozači se suočavaju s izazovima koji zahtevaju dodatnu pažnju i poštovanje specifičnih pravila za sigurnu vožnju u zimskim uslovima. Ovaj vodič podseća na sva ta važna pravila kojih se treba pridržavati, kako biste izbegli nezgode i sačuvali bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

Zašto je čišćenje snega obavezno?

Kada zima pokaže svoje zube, prvi korak svakog vozača treba da bude detaljno uklanjanje snega i leda sa automobila. Nemojte praviti grešku i čistiti samo deo vetrobranskog stakla zato što vas mrzi da se još malo potrudite. Uklonite sneg i led sa svih prozora kako biste osigurali maksimalnu vidljivost. Vozači koji ignorišu ovo pravilo ugrožavaju ne samo sebe već i druge učesnike u saobraćaju, a pogotovo pešake.

Pre polaska obavezno očistite sneg sa stakala, svetala, krova, retrovizora i tablica

Posebno obratite pažnju na krov vozila. Naslage snega mogu se tokom vožnje obrušiti na vaš vetrobran i značajno ograničiti vidno polje, ili čak ugroziti druge vozače. Ovo je naročito važno za vozače kamiona, jer sneg ili led sa cerade može naneti ozbiljnu štetu vozilima koja se kreću iza njih.

I ne zaboravite da očistite svetla, retrovizore i registarske tablice. Neočišćene tablice mogu vas koštati kazne od 10.000 dinara, ali to je najmanji problem. Ako vam se toliko žuri da zaboravite na retrovizore ili svetla, to vas može koštati mnogo više. Time znatno povećavate rizik da izazovete saobraćajnu nezgodu.

 Da biste ubrzali proces čišćenja, koristite sprejeve za brzo odleđivanje, koji su korisni i za odleđivanje brava. Preporučujemo i neke od ovih savremenih elektronskih sredstava poput fenova, koji se pune putem USB priključka. Ne koštaju mnogo, a uverili smo se da su veoma efikasni i da znatno skraćuju struganje snega i leda sa stakala na automobilu.

Sa ovakvim staklima nećete na vreme videti ni pešake, ni druga vozila
Sa ovakvim staklima nećete na vreme videti ni pešake, ni druga vozila

Kako voziti na zaleđenim putevima?

Zakon nalaže da u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju imati zimsku opremu ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica. Zimske ili gume za sve sezone moraju imati šaru koja nije plića od četiri milimetra zbog što boljeg prianjanja na klizavu podlogu. Lance ili druga sredstva za povećanje trakcije morate imati ako vozite izvan naselja, ali sama oprema nije dovoljna. Za izbegavanje nezgoda i neprijatnosti ključna stvar je  pravilna tehnika vožnje. Evo nekoliko saveta koje bi trebalo zapamtiti za sigurnu vožnju u zimskim uslovima:

  1. Izbegavajte nagle pokrete: Naglo pritiskanje kočnice ili dodavanje gasa na ledu može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom. Umesto toga, kočite motorom prebacivanjem u niži stepen prenosa. Isto važi i za pokrete upravljačem, pri promeni trake ili smera kretanja
  2. Smanjite brzinu: Na klizavoj podlozi, čak i mala greška može dovesti do proklizavanja ili zanošenja, pa vozite sporije nego inače i povećajte razmak između vozila. Osim toga i zaustavni put prilikom kočenja je duži nego u normalnim uslovima, pa je i to razlog da ne jurite
  3. Obavezno koristite pokazivače pravca: Mnogi vozači uopšte ne koriste migavce, što u velikoj meri povećava rizik od saobraćajne nezgode. Ta opasna navika najviše ugrožava motocikliste, ali i vozače koji su je stekli. Na klizavoj podlozi zaustavni put je duži. Drugi vozač koga iznenadite skretanjem bez migavca, možda neće stići da ukoči kao kad je suvo.

Bezbedno u krivini

U krivinama budite posebno oprezni. Najbolje je da još pre krivine usporite i da zatim vozite konstantnom brzinom. Ako naglo pritisnete, a ponekad čak i naglo pustite papučicu gasa, može doći do zanošenja i gubitka kontrole nad automobilom. Zapamtite ovih nekoliko saveta za sigurniju vožnju u zimskim uslovima:

  • Podupravljanje: Automobil ne reaguje na okretanje upravljača i nastavlja pravo kad se prebrzo uđe u krivinu jer prednji točkovi usled prenosa prevelike snage počinju da proklizavaju. Oduzmite gas, ali ne previše naglo i blago kočite kako biste prebacili težinu na prednje točkove i povećali prianjanje za podlogu. Ako klizite, blago ispravite upravljač pre nego što ponovo pokušate da skrenete.
krivina na snegu
  • Preupravljanje: Zadnji deo vozila se zanosi i okreće oko svoje ose kada u krivini pritisnete gas ili kočnicu jače nego što treba. U takvoj situaciji, nemojte kočiti već samo od uzmite gas. Pogled usmerite tamo gde želite da idete, a ne gde je vozilo trenutno okrenuto. Postepeno korigujte upravljač u suprotnom pravcu od klizanja, ili vozačkim rečnikom – dajte „kontru“. Na taj način okrećete točkove u pravcu kojim treba da idu kako biste povratili kontrolu nad vozilom. Znači, lagano oduzimajte gas dok gume ne uvhate podlogu i istovremeno ispravljajte točkove gledajući u željenom pravcu.

Najvažnije za vožnju u zimskim uslovima

Zimski uslovi zahtevaju pažljiviju vožnju i poštovanje specifičnih pravila. Redovno održavanje vozila, adekvatna oprema i odgovorno ponašanje na putu. Te stvari su ključne za izbegavanje neprijatnosti.

  • Pre vožnje očistite sneg sa vozila
  • Na zaleđenim putevima izbegavajte nagle pokrete i promene pravca
  • Usporite kako biste prilagodili brzinu uslovima vožnje
  • Pre krivine smanjite brzinu i skrećite konstantnom brzinom, bez pritiskanja gasa
  • Kada ubrzavate, činite to postepeno
  • Obavezno koristite pokazivače pravca

Agencija za bezbednost saobraćaja podsleća i da zamagljena stakla predstavljaju veliku opasnost u vožnji. Naročito prilikom isparkiravanja i prestrojavanja na kolovozima sa više saobraćajnih traka. Evo šta bi svaki vlasnik vozila trebalo dodatno da proveri:

  1. akumulator i klimu u vozilu,
  2. ispravnost sistema za grejanje,
  3. količinu zimske tečnosti za pranje vetrobrana,
  4. metlice brisača i njihovu ispravnost,
  5. ispravnost grejača stakala.

Primena svih ovih pravila i poštovanje navedenih saveta omogućili bi svakom vozaču mnogo manje stresa i olakšali vožnju u zimskim uslovima.

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

U trendu