Povežimo se

Saobraćaj

Zašto zeleno sve manje trepće?

Objavljeno

U novom sistemu semafora, vozači više nemaju najavu u obliku trepćućeg zelenog svetla pre nego što se upali žuto, ali evo zašto je to, u stvari, dobro iako mnoge nervira

Taman kada smo se navikli na trepćuće zeleno koje nam najavljuje da će se za četiri sekunde upaliti žuto i daje vremena da odlučimo hoćemo li da dodamo gas i prođemo, ili da se zaustavimo ako nismo dovoljno blizu semafora, stigla je modernizacija koja nas polako lišava ove pogodnosti. Sve je manje raskrsnica sa ovakvim signalom na semaforima, a razlog za njegovo ukidanje i prelazak na sistem gde se odmah pali žuto, ima veze sa unapređenjem semaforske signalizacije i povećanjem efikasnosti i bezbednosti u saobraćaju. Ova promena dolazi kao deo projekta adaptibilnog upravljanja svetlosnom signalizacijom, koji ima za cilj poboljšanje protoka saobraćaja i smanjenje neiskorišćenog vremena na raskrsnicama.

Kako funkcionišu novi semafori

Novi semafori, posebno oni sa detektorskim radom, reaguju na prisustvo vozila u realnom vremenu, prilagođavajući dužinu trajanja zelenog svetla u zavisnosti od broja vozila na prilazu raskrsnici. Sistem putem detektora registruje prisustvo automobila, a na osnovu toga određuje koliko dugo će trajati zeleni signal. Ako sistem detektuje da nema vozila na prilazu, prelazi na žuto i crveno svetlo kako bi omogućio prelaz vozila sa drugih smerova. Uklanjanjem trepćućeg zelenog se sprečava gubitak vremena na prilazima gde je tok vozila opao. Raniji sistem sa trepćućim zelenim bi, u tom slučaju, bespotrebno produžio trajanje signala i usporio protok saobraćaja, dok novi sistem odmah prelazi na žuto svetlo, smanjujući kašnjenja. Drugim rečima, ovi novi pametni semafori vas neće terati da u pola noći kada nema nigde nikoga stojite kao pečurka čekajući zeleno, već će ga brzo uključiti čim nagazite točkovima na indukcionu petlju u asfaltu i tako prijavite svoje prisustvo na semaforu.

Da li je ovaj sistem bezbedniji?

Na prvi pogled, vozači smatraju da je trepćuće zeleno korisno jer ih unapred upozorava da će se promeniti signal, čime smanjuje mogućnost iznenađenja i naglog kočenja. Međutim, stručnjaci tvrde da trepćuće zeleno često dovodi do opasnog ponašanja vozača. Neki vozači ubrzavaju kako bi prošli pre nego što se upali žuto, dok drugi usporavaju, stvarajući potencijalne rizike od sudara zbog neusklađenog ponašanja u saobraćaju. Novi sistem sa direktnim prelaskom na žuto svetlo smanjuje takve varijacije u ponašanju i povećava predvidljivost, što doprinosi bezbednosti.

Šta je zaštitno vreme za pešake?

Zaštitno vreme za pešake je period tokom kojeg je pešacima garantovano bezbedno vreme za prelazak raskrsnice. Ovaj interval je osmišljen tako da pešaci mogu preći ulicu pre nego što se automobilima dozvoli da krenu u suprotnom smeru i određuje se na osnovu prosečne brzine kretanja pešaka i širine ulice koju treba preći, kao i dodatnog vremena za ranjivije grupe (deca, stariji ili osobe sa invaliditetom). Smatra se da brzina kretanja pešaka iznosi od 1,2 do 1,5 metara u sekundi, ili na 1,0 m/s za pomenute kategorije.

Sve u svemu, iako bismo voleli da nam zeleno trepće one četiri sekunde pre nego što se upali žuto, ova promena u signalizaciji, uz uvođenje adaptibilnog upravljanja i detektorskog rada, ima za cilj povećanje efikasnosti saobraćaja, smanjenje zastoja, ali i povećanje bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, uključujući pešake.

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
1 komentar

1 Comment

  1. Dejan

    06.10.2024 at 16:24

    Odličan tekst. Sad mi je jasno ono što je strašno počelo da me nervira što ukidaju trepćuće zeleno taman kada sam se navikao na njega. Hvala autoinfo na super objašnjenju

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Saobraćaj

Sigurnosni pojas spasava život!

Objavljeno

vezivanje pojasa
Sigurnosni pojas je od izuzetnog značaja za bezbednost vozača, ali i svih ostalih putnika u vozilu bez obzira na to da li sede na prednjim ili na zadnjim sedištima

Sigurnosni pojas spasava život ne samo vozaču nego i svim ostalim putnicima u vozilu. Bez obzira na to da li ste vozač ili suvozač, ili ste putnik na zadnjem sedištu automobila, sigurnosni pojas je vaša prva i najvažnija linija zaštite i može vam sačuvati život.

Petina bi ostala živa!

Na proslavi 15. jubilarnog rođendana Agencije za bezbednost saobraćaja, rečeno je da se broj žrtava u saobraćajnim nezgodama na našim putevima smanjuje, ali da još uvek imamo u proseku oko 500 izgubljenih života svake godine. Nema sumnje da bi taj broj bio značajno manji da su ti ljudi u momentu nezgode bili vezani. Istraživanja su pokazala da bi oko 100 života bilo spašeno u Republici Srbiji prošle godine, samo da su putnici pravilno koristili sigurnosni pojas. Zato u Agenciji ističu da pravilna upotreba pojaseva i sedišta nije samo zakonska obaveza, već i najvažniji korak u spašavanju života ljudi.

Zašto se treba vezati

Bezbednost na putu zavisi od više faktora. Međutim, sigurnosni pojas je jedan od najjednostavnijih, ali i najvažnijih elemenata pasivne bezbednosti u vozilima.

pravilno preko sredine ramena

Pravilno vezan pojas je tako da prelazi preko sredine ramena

Njegova osnovna funkcija je da spreči kretanje tela tokom saobraćajne nezgode, čime se značajno smanjuje rizik od povreda i smrtnih slučajeva. U slučaju sudara, bez sigurnosnog pojasa, putnici nastavljaju da se nekontrolisano kreću, istom brzinom kao i pre sudara. To dovodi do teških povreda, udara unutar vozila ili čak izbacivanja iz vozila.

Opasnost sa zadnjeg sedišta

pojas je važan i na zadnjoj klupi

Bez obzira na to da li ste vozač ili putnik, ispravno korišćenje pojasa je vaša najbolja šansa da preživite u slučaju nezgode. Takođe, i da se smanje posledice saobraćajne nezgode. Nažalost, mnogi to još uvek nisu shvatili. U 2024. godini, u Republici Srbiji, procenat upotrebe sigurnosnih pojaseva na prednjim sedištima putničkih automobila iznosi 85,6%. Nažalost, na zadnjem sedištu je značajno niži i iznosi 21,3%. Iako se mnogi od nas redovno vezuju na prednjem sedištu, ne rade to kada sednu pozadi. To je veliki rizik koji možemo lako izbeći, jednim klikom.

Upola manji rizik

Sigurnosni pojas spasava život i zato nije samo preporuka – on je jedna od najvažnijih stvari u slučaju saobraćajne nezgode. Pravilno vezivanje pojasa može smanjiti rizik od smrtnog stradanja za 40-50% za vozača i suvozača. Za putnike na zadnjem sedištu – čak za 75%. Bezbednost na putu je odgovornost svakog učesnika u saobraćaju. Samo disciplinovanim ponašanjem i poštovanjem osnovnih pravila, možemo svi zajedno doprineti većoj bezbednosti, a ovo pravilo je zaista važno.

– Pojas nije samo lična odgovornost, već odgovornost prema svima koji se nalaze u vašem vozilu. Čak i ako vozite samo na kratkim udaljenostima, sigurnosni pojas je ta „linija“ koja vas može spasiti. Vezujte sigurnosni pojas, uvek, i na prednjem i na zadnjem sedištu automobila. Vežite se zbog sebe i ljudi koje volite i kojima ste potrebni, jer život je u vašim rukama – navodi se u saopštenju Agencije za bezbednost saobraćaja.

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

Saobraćaj

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

Objavljeno

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji
Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

U većini evropskih i svetskih gradova video-nadzor saobraćaja u velikoj meri se oslanja na sistem za automatsko otkrivanje prekršaja koje prave vozači. Među njima je i 135 mesta ili gradova u Srbiji u kojima policijske kamere automatski snimaju najčešće prekršaje poput prolaska na crveno svetlo na semaforu i prekoračenja dozvoljene brzine kretanja. Ovaj sistem automatski otkriva vlasnika vozila na osnovu registarske oznake. Na ovoj strani vam ekskluzivno donosimo listu lokacija gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji

U MUP-u najavljuju da će se taj sistem dodatno unapređivati jer je vrlo efikasan i bez angažovanja policajaca na terenu omogućava lako otkrivanje pomenutih i drugih prekšaja koji su, inače, čest uzrok saobraćajnih nezgoda na našim putevima.

Kada prekršaj bude snimljen, sistem automatski otkriva vlasnika vozila na osnovu registarske oznake, a onda mu nadležna policijska stanica šalje poziv da se izjasni se o identitetu lica koje je upravljalo njegovim vozilom u momentu kada je prekršaj napravljen. Ako to ne učini u roku od osam dana od dana prijema poziva, protiv vlasnika vozila se podnosi prijava zbog neustupanja podataka o licu koje je počinilo prekršaj njegovim vozilom, za koji je predviđena kazna od 100.000 do 120.000 dinara.

Evo svih lokacija gde sve policijske kamere snimaju prekršaje u Srbiji:

Gde sve policijske kamere snimaju prekršaje
sistem automatski otkriva vlasnika vozila
sistem automatski otkriva vlasnika
Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

Saobraćaj

Pravila i saveti za sigurnu vožnju u zimskim uslovima

Objavljeno

vožnja u zimskim uslovima
Šta bi svaki vozač trebalo da zna o vožnji u zimskim uslovima

Podsećamo na važna pravila i savete koje treba primenjivati u zimskim uslovima kako bi vožnja bila bezbednija. Šta su podupravljanje i preupravljanje, zašto se događaju i kako se izvući iz takvih situacija

Kada sneg i led prekriju puteve, vozači se suočavaju s izazovima koji zahtevaju dodatnu pažnju i poštovanje specifičnih pravila za sigurnu vožnju u zimskim uslovima. Ovaj vodič podseća na sva ta važna pravila kojih se treba pridržavati, kako biste izbegli nezgode i sačuvali bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

Zašto je čišćenje snega obavezno?

Kada zima pokaže svoje zube, prvi korak svakog vozača treba da bude detaljno uklanjanje snega i leda sa automobila. Nemojte praviti grešku i čistiti samo deo vetrobranskog stakla zato što vas mrzi da se još malo potrudite. Uklonite sneg i led sa svih prozora kako biste osigurali maksimalnu vidljivost. Vozači koji ignorišu ovo pravilo ugrožavaju ne samo sebe već i druge učesnike u saobraćaju, a pogotovo pešake.

Pre polaska obavezno očistite sneg sa stakala, svetala, krova, retrovizora i tablica

Posebno obratite pažnju na krov vozila. Naslage snega mogu se tokom vožnje obrušiti na vaš vetrobran i značajno ograničiti vidno polje, ili čak ugroziti druge vozače. Ovo je naročito važno za vozače kamiona, jer sneg ili led sa cerade može naneti ozbiljnu štetu vozilima koja se kreću iza njih.

I ne zaboravite da očistite svetla, retrovizore i registarske tablice. Neočišćene tablice mogu vas koštati kazne od 10.000 dinara, ali to je najmanji problem. Ako vam se toliko žuri da zaboravite na retrovizore ili svetla, to vas može koštati mnogo više. Time znatno povećavate rizik da izazovete saobraćajnu nezgodu.

 Da biste ubrzali proces čišćenja, koristite sprejeve za brzo odleđivanje, koji su korisni i za odleđivanje brava. Preporučujemo i neke od ovih savremenih elektronskih sredstava poput fenova, koji se pune putem USB priključka. Ne koštaju mnogo, a uverili smo se da su veoma efikasni i da znatno skraćuju struganje snega i leda sa stakala na automobilu.

Sa ovakvim staklima nećete na vreme videti ni pešake, ni druga vozila
Sa ovakvim staklima nećete na vreme videti ni pešake, ni druga vozila

Kako voziti na zaleđenim putevima?

Zakon nalaže da u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju imati zimsku opremu ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica. Zimske ili gume za sve sezone moraju imati šaru koja nije plića od četiri milimetra zbog što boljeg prianjanja na klizavu podlogu. Lance ili druga sredstva za povećanje trakcije morate imati ako vozite izvan naselja, ali sama oprema nije dovoljna. Za izbegavanje nezgoda i neprijatnosti ključna stvar je  pravilna tehnika vožnje. Evo nekoliko saveta koje bi trebalo zapamtiti za sigurnu vožnju u zimskim uslovima:

  1. Izbegavajte nagle pokrete: Naglo pritiskanje kočnice ili dodavanje gasa na ledu može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom. Umesto toga, kočite motorom prebacivanjem u niži stepen prenosa. Isto važi i za pokrete upravljačem, pri promeni trake ili smera kretanja
  2. Smanjite brzinu: Na klizavoj podlozi, čak i mala greška može dovesti do proklizavanja ili zanošenja, pa vozite sporije nego inače i povećajte razmak između vozila. Osim toga i zaustavni put prilikom kočenja je duži nego u normalnim uslovima, pa je i to razlog da ne jurite
  3. Obavezno koristite pokazivače pravca: Mnogi vozači uopšte ne koriste migavce, što u velikoj meri povećava rizik od saobraćajne nezgode. Ta opasna navika najviše ugrožava motocikliste, ali i vozače koji su je stekli. Na klizavoj podlozi zaustavni put je duži. Drugi vozač koga iznenadite skretanjem bez migavca, možda neće stići da ukoči kao kad je suvo.

Bezbedno u krivini

U krivinama budite posebno oprezni. Najbolje je da još pre krivine usporite i da zatim vozite konstantnom brzinom. Ako naglo pritisnete, a ponekad čak i naglo pustite papučicu gasa, može doći do zanošenja i gubitka kontrole nad automobilom. Zapamtite ovih nekoliko saveta za sigurniju vožnju u zimskim uslovima:

  • Podupravljanje: Automobil ne reaguje na okretanje upravljača i nastavlja pravo kad se prebrzo uđe u krivinu jer prednji točkovi usled prenosa prevelike snage počinju da proklizavaju. Oduzmite gas, ali ne previše naglo i blago kočite kako biste prebacili težinu na prednje točkove i povećali prianjanje za podlogu. Ako klizite, blago ispravite upravljač pre nego što ponovo pokušate da skrenete.
krivina na snegu
  • Preupravljanje: Zadnji deo vozila se zanosi i okreće oko svoje ose kada u krivini pritisnete gas ili kočnicu jače nego što treba. U takvoj situaciji, nemojte kočiti već samo od uzmite gas. Pogled usmerite tamo gde želite da idete, a ne gde je vozilo trenutno okrenuto. Postepeno korigujte upravljač u suprotnom pravcu od klizanja, ili vozačkim rečnikom – dajte „kontru“. Na taj način okrećete točkove u pravcu kojim treba da idu kako biste povratili kontrolu nad vozilom. Znači, lagano oduzimajte gas dok gume ne uvhate podlogu i istovremeno ispravljajte točkove gledajući u željenom pravcu.

Najvažnije za vožnju u zimskim uslovima

Zimski uslovi zahtevaju pažljiviju vožnju i poštovanje specifičnih pravila. Redovno održavanje vozila, adekvatna oprema i odgovorno ponašanje na putu. Te stvari su ključne za izbegavanje neprijatnosti.

  • Pre vožnje očistite sneg sa vozila
  • Na zaleđenim putevima izbegavajte nagle pokrete i promene pravca
  • Usporite kako biste prilagodili brzinu uslovima vožnje
  • Pre krivine smanjite brzinu i skrećite konstantnom brzinom, bez pritiskanja gasa
  • Kada ubrzavate, činite to postepeno
  • Obavezno koristite pokazivače pravca

Agencija za bezbednost saobraćaja podsleća i da zamagljena stakla predstavljaju veliku opasnost u vožnji. Naročito prilikom isparkiravanja i prestrojavanja na kolovozima sa više saobraćajnih traka. Evo šta bi svaki vlasnik vozila trebalo dodatno da proveri:

  1. akumulator i klimu u vozilu,
  2. ispravnost sistema za grejanje,
  3. količinu zimske tečnosti za pranje vetrobrana,
  4. metlice brisača i njihovu ispravnost,
  5. ispravnost grejača stakala.

Primena svih ovih pravila i poštovanje navedenih saveta omogućili bi svakom vozaču mnogo manje stresa i olakšali vožnju u zimskim uslovima.

Postavite pitanje u vezi sa ovim tekstom ili predložite temu kojom želite da se bavimo
putem kontakt formulara
Nastavite sa čitanjem

U trendu